Internet i technologie komunikacyjne w kontekście różnorodnych klasyfikacji pokoleń
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.151Słowa kluczowe:
technologie internetowe, komunikacja internetowa, pokolenie X, pokolenie Y, pokolenie Z, pokolenie C, L, barometr GoogleAbstrakt
Zasadniczym tłem do rozważań nad zmianami zachodzącymi między pokoleniami użytkowników technologii komunikacyjnych jest dynamiczny rozwój Internetu oraz Web 2.0 w aspekcie dostępności do informacji w procesie procesu informacyjnego – zarówno pozyskiwania, jak i generowania informacji. Współczesne zachowania stanowią ewolucję zachowań użytkowników wynikającą z dostępu do Internetu i wirtualnych powiązań społecznych w przestrzeni internetowej. Wiedza na temat form i kierunków aktywności współczesnych pokoleń użytkowników technologii komunikacyjnych oraz czynników wpływających na ich aktywność stanowi podstawę rozważań zawartych w niniejszym opracowaniu. Według G. Zaltmana bez pogłębionego rozumienia pokoleń korzystających z technologii informacyjnej nie można określać strategii działań przedsiębiorstw na rynku oraz oddziaływać na ich zachowania (G. Zaltman 2008, s. 52-53). Artykuł prezentuje wykorzystanie technologii komunikacyjnych – w kontekście różnorodnych klasyfikacji pokoleń.Bibliografia
Barometr konsumencki Google: https://www.consumerbarometer.com/en/ (access: 10.02.2015).
Customers of tommorow. Insight and observations About generation Z. Grail Research 2011: http://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/11688637# (access: 10.08.2014).
Cwalina W. (2001), Generacja Y − ponury mit czy obiecująca rzeczywistość, [w:] T. Zasępa, Internet − fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2001.
Cyfrowi imigranci i tubylcy: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (access: 10.08.2014).
Dejnaka A. (2013), Proces podejmowania decyzji zakupowych przez e-konsumentów w konteście mediów społecznościowych, Difin, Warszawa 2013.
Friedrich R., M. Peterson, A. Koster, S. Blum (2010), The Rise of Generation C Implications for the World of 2020, Booz & Company, 2010.
Hatalska N., A. Polak, Generacje C i L, cyfrowi imigranci i tubylcy - o współczesnych e-konsumentach, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/generacje-c-i-l-cyfrowi-imigranci-i-tubylcy-o-wspolczesnych-e-konsumentach# (access: 10.08.2014).
Hatalska N., Generacja L, http://hatalska.com/2011/12/09/generacja-l-infografika/ (access: 10.08.2014).
Hicks R., Hicks K. (1999), Boomers, Xers and Other Strangers: Understanding the Generational differences that Divide Us. Wharton, IL: Tyndale House Publishers 1999.
Katz J., Birth of a Digital Nation, http://www.wired.com/wired/archive/5.04/netizen.html. (access: 10.08.2014).
Masey M.E. (1979), The People Puzzle: Understanding Yourself and Others. Reston, VA: Reston Publishing Co 1979.
Nieustannie podłączeni – pokolenie Z, http://trendfuture.wordpress.com/2012/02/21/kim-jest-pokolenie-z/ (access: 10.08.2014).
Rheingold H. (1993), The Virtual Community: Home.standing on the Electronic Fronfier Reading, MA: Addison−Wesley 1993;
Słownik Języka Polskiego, PWN, http://www.pwn.pl/ (access: 10.08.2014).
Słownik Socjologii i Nauk Społecznych, red. G. Marshall (2005), PWN, Warszawa 2005.
Tapscott D. (1998), Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, McGraw-Hill, New York 1998.
Wawer M. (2013), Edukacja pracowników pokolenia Y – nowe potrzeby i rozwiązania, Edukacja - Technika - Informatyka, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2013.
Zaltman G. (2008), Jak myślą klienci. Podróż w głąb umysłu rynku, Rebis, Poznań 2008.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.