Wdrożenie praktycznych rozwiązań w procesach logistycznych w przedsiębiorstwach znających lean management przy wykorzystaniu metody benchmarking
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.74Słowa kluczowe:
benchmarking, lean management, przedsiębiorstwo, stratyAbstrakt
Benchmarking to metoda zarządzania, która polega m.in. na doskonaleniu efektywności własnej organizacji poprzez identyfikowanie, analizowanie, adaptowanie i wdrażanie rozwiązań stosowanych przez organizacje najbardziej efektywne. Benchmarking wprowadzany jest z powodzeniem w polskich przedsiębiorstwach. Od kilku lat obserwuje się wzrost znaczenia benchmarkingu, szczególnie wśród firm znających, czy wdrażających lean management. Celem artykułu jest przedstawienie benchmarkingu, jako metody zarządzania, która pozwala wyeliminować marnotrawstwa i wprowadzić lepsze rozwiązania w polskich przedsiębiorstwach. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część teoretyczna przedstawia pojęcie, istotę, rodzaje, zalety, wady benchmarkingu, a także główne marnotrawstwa pojawiąjące się w przedsiębiorstwie. Druga cześć empiryczna przedstawia benchmarking, przykład firmy Xerox, ale także cztery przykłady przedsiębiorstw na rynku polskim z różnych branż (logistyka miejska, przedsiębiorstwo produkcyjne, przedsiębiorstwo dystrybucyjne i firma z rynku TSL), które wdrożyły rozwiązania doskonalące procesy logistyczne.Bibliografia
Andersen B., Petersen P.G. (1995), The benchmarking handbook, Springer, New York.
Brilman J. (2002), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
Dąbrowska-Mitek M. (2008), Istota i rodzaje benchmarkingu, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, no. 2, pp. 24-33.
Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2004), Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa.
Kisperska-Moroń D. (2000), Benchmarking jako narzędzie zarządzania logistycznego, Wydawnictwo AE, Katowice.
Kotler P. (2005), Marketing, Rebis Dom Wydawniczy, Warszawa.
Martyniak Z. (1996), Metody
organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa.
Piasecka-Głuszak A. (2009), Kaizen – rozwój japońskiej ewolucyjnej metody zarządzania zmianą, in: Integracja Azji Wschodniej. Mit czy rzeczywistość, ed. Skulska B., Wydawnictwo UE, Wrocław, pp. 378-379.
The Productivity Press Development Team (2008), Identyfikacja marnotrawstwa na hali produkcyjnej, ProdPress.com, Wrocław.
Zimniewicz K. (2008), Współczesne
koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.