Rail or plane: a pilot study on Dutch tourists’ price sensitivity as a function of travel time
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.993Słowa kluczowe:
holiday travel mode choice, train ticket price, sustainable tourismAbstrakt
Cel: W ramach swoich polityk klimatycznych i zrównoważonego rozwoju Unia Europejska aktywnie wspiera przejście z podróży lotniczych na podróże kolejowe, na przykład poprzez poprawę międzynarodowej infrastruktury kolejowej, liberalizację europejskiego rynku kolejowego i wprowadzenie międzynarodowego systemu rezerwacji podróży pociągiem. Ze strony popytu cena odgrywa kluczową rolę. Niniejsze badanie pilotażowe analizuje wpływ cen biletów kolejowych na wybór środków transportu podczas podróży wakacyjnych.
Projekt / metody: W ankietach preferencji deklarowanych, które dotyczyły podróży wakacyjnych z Amsterdamu do ośmiu najpopularniejszych europejskich destynacji miejskich, uczestnicy w Holandii zostali poproszeni o wybór między pociągiem a samolotem, biorąc pod uwagę scenariusze dotyczące ceny i czasu podróży.
Wnioski: Wyniki wskazują na istotną korelację między wrażliwością na cenę a czasem podróży, przy czym wrażliwość na cenę jest najniższa dla krótkich i długich podróży oraz najwyższa dla podróży średniego zasięgu.
Oryginalność / wartość artykułu: Wyniki mogą posłużyć do opracowywania strategii cenowych firm kolejowych oraz do projektowania środków fiskalnych (podatków, dotacji), które mają na celu wzmocnienie konkurencyjnej pozycji europejskich kolei w porównaniu z lotnictwem.
Translation generated by ChatGPT
Bibliografia
Bergero C., Gosnell G., Gielen D., Kang S., Bazilian M., Davis, S. (2023), Pathways to net-zero emissions from aviation, “Nature Sustainability”, vol. 6, pp. 404–414.
Bergantino A.S., Madio L. (2020), Intermodal competition and substitution. HSR versus air transport: understanding the socio-economic determinants of modal choice, “Research in Transportation Economics”, vol. 79, art. 100823.
Cohen S., Higham J., Cavaliere C. (2020), Psychological and behavioral factors in travel mode choice: the influence of environmental awareness, “Tourism Management”, vol. 78, art. 104070.
Dällenbach N. (2020), Low-carbon travel mode choices: the role of time perceptions and familiarity”, “Transportation Research Part D: Transport and Environment”, vol. 86, art. 102378.
European Commission (2021), Multimodal digital mobility services: inception impact assessment, Ref. Ares(2021)6062336 - 05/10/2021, European Commission, Brussels.
Eurostat (2023), Trips by main mode of transport, Eurostat Data Browser, https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TOUR_DEM_TTTR/default/table?lang=en [30.05.2023].
Harrison S., Henderson J., Alderdice F., Quigley M.A. (2019), Methods to increase response rates to a population-based maternity survey: a comparison of two pilot studies, “BMC Medical Research Methodology”, vol. 19, art. 65, pp. 1–8.
Higham J., Cohen S.A., Gössling S. (2021), Reducing short-haul flights: the role of quality and reliability in alternative transport modes, “Journal of Sustainable Tourism”, vol. 29 no. 4, pp. 639–654.
Kroes E., Savelberg F. (2019), Substitution from air to high-speed rail: the case of Schiphol, “Transportation Research Record”, vol. 2673 no. 5, pp. 166–174.
Lugtig P., Luiten A. (2021), Do shorter stated survey length and inclusion of a QR code in an invitation letter lead to better response rates?, Survey Methods: Insights from the Field, https://surveyinsights.org/?p=14216.
Peeters P., Dubois G. (2019), Integrating external costs in transport pricing: the influence on consumer preferences, “Sustainable Transportation Review”, vol. 42 no. 2, pp. 255–272.
Sanko N. (2001), Guidelines for stated preference experiment design, dissertation for the master of business administration, Marne-la-Vallée, France: École Nationale des Ponts et Chaussées, School of International Management.
Witlox F., Zwanikken T., Jehee L., Donners, B., Veeneman W. (2022), Changing tracks: identifying and tackling bottlenecks in European rail passenger transport, “European Transport Research Review”, vol. 14 no. 1, pp. 1–12.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.